Thursday, June 17, 2010

i akan cuba yang terbaik untuk diri i dan orang lain

i tau perjalanan i masih jauh ,dan i akan face it someday :)

bagaimana rasanya hidup kalau sentiasa berada di zon selamat ?tidak bersedia untuk menghadapi dan berhadapan dengan apa2 risiko .tidak pernah berfikir macam mana rasanya apabila sepasang kaki yang digunakan untuk berjalan ini patah dalam satu kemalangan ngeri ,bagaimana perasaan bila tiba2 diserang strok yang menyebabkan lumpuh sepanjang hayat .

ramai yang melihat hidup kita ini ,dari satu perspektif sahaja dan hanya memberat sebelah kepada yang positif dan baik2 .sedari kita telah dikurniakan akal untuk membezakan baik buruk serta pro and cons .tapi tak dimanfaatkan semaksimumnya yang mana lebih menakutkan ia digunakan seminimumnya .

tidak boleh ada susah sikit ,semuanya hendak senang dan ikut kemahuan .kalau ada satu juta orang sekeliling kita ,mampu ke kita puaskan hati semua orang ?contohnya macam situasi di bawah .

A:eh boleh ambik i kat stesen bas petang nanti ?
B:macam tak boleh je ,i ada meeting and i nak siapkan paperwork untuk next project and maybe i stay office sampai malam .
A:alaa ,habis tu macam mana i nak balik rumah i ?tak boleh ke you pick up sekejap lepas habis meeting ,then you pegi office balik .
B:you boleh naik bas,lrt or taxi kan ?senang nak dapat pun area situ
A:i tak pernah naik dan tak tahu .lagipun i takutlaaa .
B:you kan dah lama duduk sini ,kenalah sesuaikan diri .kena berdikari .
A:kalau macam tu tak pe laa ,i suruh kawan i yang lain ambilkan .

macam apa jek kan si "A" ni kan ?i tak kata yang i ni hebat sangat boleh fit in dalam situation apa sekali pun ,but at least i try .dan i dengan bangganya nak cakap yang i dapat survive dari umur 13 sampailah 22 dari dungun ke terengganu ke kuantan ke kuala lumpur dan akhirnya di melaka ,which yang pada mulanya i tak kenal sapa sapa dan start from zero .

sama je kan situasi kita ,tapi cara kita handle yang membezakan kita,kan ?


No comments: